Van visie naar vorm: de nieuwe huisstijl van de Beeldcoalitie
Niet alleen binnen de Beeldcoalitie, maar ook in de persoon van Adi Soerjaman komt onderwijs en werkveld samen. Naast zijn docentschap in softwareontwikkeling is hij actief als ontwerper en grafisch vormgever. Reden genoeg om Adi te vragen de visuele identiteit van de Beeldcoalitie vorm te geven.
Het ontwerpproces begon met een uitgebreide verkenning en inspiratiebron: een grote hoeveelheid vooronderzoek en ontwerpen van studenten van de opleiding Media Vormgeving. Hun inzichten en experimenten hielpen Adi bij het scherp formuleren van de ambitie en het profiel van de nieuwe huisstijl.
Het resultaat is een multi-interpretabele cirkel: te lezen als lens, als spotlight, als zoeklicht, of als taartdiagram waarin onderwijs, werkveld en overheid samenkomen. Maar bovenal vormt de cirkel een kader: geen logo dat alle aandacht opeist, maar een visueel podium dat de creativiteit van de coalitieleden ondersteunt en versterkt.
“De uitdaging was om een stijl te ontwerpen die onze gezamenlijke ambities verbeeldt en tegelijkertijd ruimte laat voor interpretatie,” zegt Soerjaman. “Het resultaat nodigt uit om samen kleur te geven aan de toekomst van de film-, audiovisuele en podiumkunstensector.”
